Últimes Notícies
Barcelona

20/05/20

Les terrasses i el comerç de proximitat de Barcelona guanyaran espai públic

  • El Govern municipal concreta les mesures per tal que la restauració i els establiments comercials de proximitat disposin de manera temporal i excepcional de més superfície
  • L’objectiu és impulsar l’activitat econòmica i afavorir la recuperació de la vida de barri i el compliment de les mesures sanitàries
  • Les noves mesures estaran en vigor quan la ciutat entri a la fase 1 del desconfinament, que ja permet la reobertura de terrasses al 50%, de manera que les ampliacions i nous permisos s’aniran gestionant i implantant progressivament
  • Les noves terrasses i ampliacions es prioritzaran en espais guanyats als vehicles com carrils i cordons d’aparcament
  • S’estima que el 93% de les 5.500 terrasses actuals podran mantenir o ampliar la capacitat actual, i també s’afavorirà l’activitat de comerç al carrer
  • Es reduirà un 75% la taxa de terrasses fins a finals de 2020, en base a la interpretació de les ordenances d’acord amb la situació derivada de la Covid-19

 

El Govern municipal ha concretat avui en roda de premsa les mesures per tal que la restauració i els establiments comercials de barri disposin de manera temporal i excepcional de més superfície. El primer tinent d’Alcaldia, Jaume Collboni, ha explicat que «hem de fer front a una situació excepcional, prendre mesures extraordinàries per salvar empreses i llocs de treball». L’objectiu de les mesures és impulsar l’activitat econòmica i garantir que la represa progressiva de l’activitat a l’exterior sigui segura i es faci respectant les distàncies entre persones, els aforaments comercials, les recomanacions sanitàries i els criteris marcats per les autoritats competents.

 

Les actuacions s’inclouen en un decret d’alcaldia que conté les noves condicions d’ús l’espai públic i els criteris que delimitaran les ampliacions i l’atorgament de noves autoritats excepcionals i provisionals. Està previst que ja estigui en vigor quan la ciutat passi a la fase 1 del desconfinament, que permet la tornada de les terrasses al 50% de capacitat.

D’aquesta manera, amb la fase 1 l’activitat de les terrasses es reprendrà i, alhora, s’iniciarà la gestió de les noves autoritzacions i ampliacions, que s’aniran implantant progressivament a la via pública al llarg dels dies següents.«Hem fet un esforç per salvar llocs de treball, flexibilitzant al màxim l’espai públic per garantir el manteniment de les taules al carrer i l’activitat econòmica, però també que els bars i restaurants que no tinguin terrassa puguin sol·licitar-la», ha explicat Jaume Collboni. Les ampliacions es faran prioritàriament en espais guanyats als vehicles, i se simplificarà l’atorgament d’autoritzacions d’ocupació per agilitzar-ne la posada en marxa. També es preveu que en els carrers de caràcter comercial de barri, les activitats comercials puguin ocupar l’espai públic temporalment. I per afavorir la viabilitat econòmica dels negocis de la restauració, l’Ajuntament rebaixarà un 75% la taxa de terrasses fins a finals d’any, en base a la interpretació de les ordenances d’acord amb la situació derivada de la Covid-19.

Ubicació de les noves terrasses o ampliacions

Se situaran prioritàriament als espais de calçada confrontants a la vorera, com cordons d’aparcament o carrils de circulació. Sempre sense afectar cap carril bici o de transport públic, l’accés a pàrquings i equipaments, el pas de vehicles de serveis i l’ús i visualització dels serveis públics i senyals de trànsit.

L’únic mobiliari autoritzat seran les taules, quatre cadires per cada taula, para-sols –excepte en ocupacions sobre calçada amb un carril de circulació al costat, per raons de seguretat– i, quan s’ocupi en calçada, també jardineres. Si es considera necessari, l’Ajuntament instal·larà elements separadors respecte als carrils de circulació.

Aforament, vigència, condicions d’ús i mateix horari

Els criteris d’aforament s’estableixen en funció de si l’establiment de restauració ja té llicència de terrassa vigent o si no la té:

  • Si ja té terrassa: Amb la fase 1 del desconfinament, es podrà reobrir al públic amb la meitat de taules en la mateixa superfície i situant-les a una distància de seguretat de 2 m. El decret preveu que si el número de taules és imparell, es podrà arrodonir cap a dalt sempre que totes les taules puguin respectar les distàncies. A més, es podrà ampliar la superfície de la terrassa per instal·lar-hi fins a 4 taules més o fins a 6 quan l’ocupació sigui en calçada, sempre respectant els criteris d’ubicació, els 2 m de distància i les normatives vigents.
  • Si no té terrassa: Es podrà sol·licitar una autorització de terrassa de fins a 4 taules o fins a 6 quan l’ocupació sigui en calçada, sempre respectant els criteris d’ubicació, els 2 m de distància i les normatives vigents.

Amb aquestes condicions, s’estima que el 93% dels 5.500 establiments que disposen actualment de terrassa podran ampliar o mantenir les seves taules. Totes les autoritzacions que s’atorguin seran excepcionals i provisionals amb una durada temporal fins el 31 de desembre de 2020.

Tramitació àgil d’autoritzacions

Per facilitar i agilitzar els tràmits, es crea un equip tècnic de terrasses específic que atendrà consultes i centralitzarà els criteris per gestionar els procediments electrònic d’atorgament d’autoritzacions i ampliacions. Formarà part de l’àrea d’Ecologia Urbana i comptarà amb membres de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida (IMPUQV), les àrees de Mobilitat i Infraestructures, Medi Ambient i Comerç, Restauració i Consum, els Districtes, la Guàrdia Urbana, Barcelona Activa, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD). Els titulars dels establiments hauran de sol·licitar les autoritzacions o ampliacions a través del portal de tràmits municipal. I hi haurà disponible un web específic –http://www.barcelona.cat/terrasses-ampliacio-excepcional– i el telèfon d’atenció 900 533 175 –gestionat per Barcelona Activa– on dirigir-se per informar-se i resoldre dubtes.

Comerç al carrer

Per ajudar a garantir la viabilitat econòmica del comerç minorista i de proximitat, la mesura preveu facilitar la celebració d’esdeveniments comercials a la via pública, en carrers de caràcter comercial i de barri. Les associacions de comerciants o les entitats de comerç sense ànim de lucre de la ciutat podran promoure i sol·licitar a través dels Districtes els esdeveniments als eixos i zones comercials. I els establiments que formen part d’aquests eixos podran ocupar l’espai públic temporalment, sempre respectant les mesures sanitàries corresponents.

Als mercats municipals, tenint en compte les característiques de les activitats comercials no alimentàries que hi ha, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona i els Districtes podran adaptar l’espai públic contigu a aquests establiments, que tradicionalment s’utilitza com a espai d’atenció als clients. Així, es facilitaran i compatibilitzaran els diferents usos que hi ha en l’àmbit, sempre respectant als requisits d’higiene, prevenció i seguretat corresponents.

 

Font i més informació: Ajuntament de Barcelona

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies