Últimes Notícies
Jaume Collboni

24/01/20

Comença el procés de participació del Programa d’Actuació Municipal 2020-2023

  • El Primer Tinent d’Alcaldia Jaume Collboni va presentar el dimarts 21 de gener el primer esborrany del Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2020-2023, amb el que BComú i el PSC pretenen invertir 2.004 milions d’euros per fer front a les desigualtats i l’emergència climàtica.
  • La Barcelona de progrés, que fa front a les desigualtats i a l’emergència climàtica és el títol del document inicial que serveix per obrir el debat ciutadà
  • Des del 3 de febrer fins al juny tindrà lloc el procés participatiu per acordar el full de ruta d’aquest mandat amb entitats, ciutadania i forces polítiques amb presència al consistori a través del decidim.barcelona com a àgora ciutadana del debat públic i amb sessions presencials a tots els districtes
  • El procés participatiu millorarà la presència de diferents col·lectius, en aquest sentit es faran sessions de debat amb 3.100 estudiants de 4t i 5è de primària i 3r d’ESO, d’una trentena de centres escolars de la ciutat
  • També es realitzaran sessions de debat específiques per a col·lectius de persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorns de salut mental, així com debats amb persones en situació de vulnerabilitat
  • El projecte de PAM incorpora dos elements innovadors de caràcter transversal que impregnaran les polítiques en aquest mandat: enfortir la visió feminista en tota l’acció municipal i garantir la vinculació amb les fites i els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides
  • En concret, el PAM s’acompanya d’una previsió pressupostària que contempla una inversió total per al mandat (despeses de capital) de 2.004M€

L’Ajuntament de Barcelona obre el procés de participació per acordar amb els grups i amb la ciutadania el Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2020-2023,  el document marc que planifica l’activitat municipal pel propers anys i fixa les actuacions i projectes emblemàtics que es duran a terme durant el mandat.

El procés participatiu reforçarà la participació de diferents col·lectius que han tingut poca representació en la vida pública i els processos de presa de decisions de la ciutat i es millorarà l’accessibilitat i la inclusió en les sessions. També hi haurà sessions de participació amb 3.100 estudiants de 4t i 5è de primària i 3r d’ESO, d’una trentena de centres educatius de diferents barris dels 10 districtes. Els grups d’estudiants que participin en el debat faran una sessió de retorn a l’inici del curs vinent amb el document definitiu.

A més, es faran debats amb persones amb diversitat funcional, entre els quals destaquen una desena de sessions amb persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorns de salut mental, debats amb representants d’entitats d’aquest sector i també s’impulsaran sessions amb persones en situació de vulnerabilitat.

El procés participatiu que es planteja, en definitiva, vol promoure una participació accessible i inclusiva, vetllant per la incorporació en la participació de les persones que sovint no participen o compten amb poca visibilitat pública, persones d’origen estrangers i/o racialitzades, persones LGTBI, dones o gent gran.

En total se celebraran 250 sessions de debat a tota la ciutat, entre debats específics i els que es faran en òrgans ordinaris de participació. Un total de 41 seran debats de ciutat i 209 de districte. A més hi haurà 160 punts de participació al carrer als 73 barris. Entre aquests debats n’hi ha al voltant de l’emergència climàtica, l’economia social i solidària, la innovació social o sessions més específiques de col·lectius, com el que es farà de dones gitanes d’Hostafrancs i la Marina.

Amb la voluntat de no partir des de zero, el procés participatiu del PAM parteix dels consensos generats en processos participatius anteriors. D’aquesta manera s’aposta per fer un salt qualitatiu en les propostes a debatre. És un PAM més sintètic i aquest punt es trasllada al procés de participació per poder aconseguir un debat exigent sobre les propostes. Es potenciaran els debats, les trobades presencials, els punts de participació a peu de carrer, a l’espai públic i les eines de participació digitals La plataforma decidim.barcelona centralitzarà tota la informació del procés participatiu i serà l’àgora ciutadana del debat públic de la ciutat.

La comissió de govern ha aprovat un document inicial que sota el títol La Barcelona de progrés, que fa front a les desigualtats i l’emergència climàtica servirà per iniciar el debat a partir de les prioritats i objectius que s’ha fixat el govern de la ciutat pel propers anys.

El document recull els principals reptes i mesures concretes que la ciutat necessita implementar per avançar en la lluita contra l’emergència climàtica i per seguir reduint les desigualtats, amb l’objectiu de fer de Barcelona un entorn més amable on viure i conviure, més saludable, més segur i resilient, de progrés econòmic i centrat en les persones. El projecte també proposa mesures per ser una ciutat, amb una administració més propera i fàcil, que aposta per l’educació la cultura i la ciència i que mira més enllà dels seus límits administratius per reconèixer-se com una de les aglomeracions urbanes més importants del sud d’Europa.

Aquest projecte de PAM incorpora dos elements innovadors de caràcter transversal que impregnaran les polítiques en aquest mandat: enfortir la visió feminista en tota l’acció municipal i garantir la vinculació amb les fites i els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Aquest document inicial és un full de ruta, arriscat i valent, que és fruit d’un debat intern per fixar les polítiques municipals que han de garantir que Barcelona sigui una ciutat de progrés que fa front a les desigualtats i l’emergència climàtica, establint una planificació econòmica i temporal i concretant molts dels projectes innovadors, de petit o de gran format, que es volen impulsar.

El 3 de febrer comença el procés participatiu per enriquir encara més el  document i recollir propostes, suggeriments i al·legacions per part de la ciutadania, entitats i la resta de forces polítiques amb presència al consistori.

El document s’ha dividit en 6 eixos estratègics que marquen les prioritats del mandat i fixen els objectius i actuacions clau en cadascun d’aquests àmbits.

  1. Drets socials
  2. Emergència climàtica
  3. Progrés econòmic
  4. Dret a la ciutat
  5. Aprenentatges, creativitat i vincles
  6. Governança

En paral·lel a la proposta inicial de PAM i el seu debat també s’elaboraran els PAD (programes d’actuació dels districtes), deu documents que contenen els objectius i les polítiques que cal desenvolupar en cadascun dels districtes al llarg del mandat. Les actuacions incloses en els PAD han d’estar alineats amb el PAM.

Escenari pressupostari

Pel que fa a recursos disponibles, el Marc Financer de l’Ajuntament de Barcelona 2020-2023 estableix els recursos que es preveu obtenir en els propers anys i el marc d’aplicació dels mateixos. Està vinculat a l’estratègia formulada pel Govern de la Ciutat, a través del Programa d’Actuació Municipal 2020-2023, i, per tant, incideix especialment en revertir les desigualtats i donar resposta a l’emergència climàtica.

La priorització de la despesa en aquesta previsió pressupostària de 2020-2023 es duu a terme d’acord amb el marc de disponibilitat de recursos que defineixen una previsió prudent i realista dels ingressos, així com el compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i dels objectius financers propis. S’emmarca dins del context d’una molt bona posició d’estabilitat de l’Ajuntament de Barcelona però condicionat per les incerteses polítiques i possibles perspectives de desacceleració de l’entorn.

En concret es preveu una inversió total per al mandat (despeses de capital) de 2.004M€.

 Tramitació i calendari del PAM i els PAD’s

Aquest projecte de PAM seguirà la tramitació que preveu el Reglament Orgànic Municipal (ROM) -article 121- i que s’inicia ara amb el procés participatiu ciutadà que s’allargarà fins al març de 2020. També està previst, en els propers mesos, la seva discussió i debat en diversos òrgans participatius, com el Consell de Ciutat, El Consell Econòmic i Social de Barcelona i els Consells de Districte. La seva eventual aprovació per part del Plenari del Consell Municipal, en cas de comptar amb els suports suficients, se situaria a l’estiu d’aquest 2020.

Foto: El Punt Avui

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies