Últimes Notícies
Barcelona

14/03/22

La ZBE Rondes BCN permet reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants

  • La mesura assoleix l’objectiu de reduir els nivells de NO2 en un 11% contribuint a millorar la qualitat de l’aire de la ciutat
  • S’estima que els canvis ocorreguts en el parc de vehicles i la posada en marxa de la ZBE contribueixen a evitar 125 morts anuals i reduir nous casos d’altres malalties com l’asma infantil o el càncer de pulmó
  • La metròpolis de Barcelona ha estat pionera en implementar una zona de baixes emissions abans de l’aprovació de la llei de canvi climàtic i transició energètica

 

El desplegament de la Zona de Baixes Emissions Rondes BCN (ZBE Rondes BCN) ha permès reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants que comporta la reducció del nivells de NO2 a la ciutat. Aquestes són algunes de les conclusions que s’extreuen del primer informe d’implantació i seguiment d’aquesta mesura que va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 i que ha estat marcada per les restriccions derivades de la covid-19 decretades en aquests dos anys d’implantació.

L’impacte previst el 2017 quan es va iniciar el desenvolupament de la mesura era una reducció de la concentració de NO2 d’entre 3,1 i 7,7 µg/m3. Amb dades de desembre de 2021, la reducció a l’Eixample, l’estació amb el trànsit més intens, va ser de 8’6 µg/m3 i a nivell de tota la ciutat va ser de 4’3 µg/m3, que suposa una reducció de l’11% dels nivells de NO2. La millora de qualitat de l’aire, per tots els canvis ocorreguts a Barcelona, ha permès reduir al voltant de 125 morts anuals (el 0,8% de totes les morts) respecte als valors del 2017, el 5% dels nous casos d’asma infantil (110 casos anuals) i l’1% dels nous casos de càncer de pulmó (15 casos anuals).

La metròpolis de Barcelona ha estat pionera, a l’Estat espanyol, a implementar una zona de baixes emissions fins i tot abans de l’aprovació de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, que va entrar en vigor el passat 22 de maig de 2021 i que té per objectiu assegurar el compliment de les obligacions i objectius assumits pels Estats en l’Acord de París, adoptat l’any 2015 per tal de garantir l’ús racional i solidari dels recursos i promoure l’adaptació als impactes del canvi climàtic Amb aquesta nova llei, i entre moltes altres mesures, s’estableix la obligatorietat que els municipis de més de 50.000 habitants, territoris insulars i municipis amb més de 20.000 habitants, sempre i quan estiguin en zones amb la qualitat de l’aire deficient, posin en funcionament una zona de baixes emissions ZBE l’any 2023.

Reducció progressiva de vehicles més contaminants que circulen per la ciutat El percentatge de vehicles més contaminats (sense etiqueta ambiental de la DGT) que circulen per la ciutat s’ha reduït progressivament amb la implementació de la ZBE Rondes BCN. Destaquen sobretot les baixades den turismes i furgonetes sense etiqueta al entrar en vigor el règim sancionador, el 15 de setembre de 2020 i l’1 d’abril de 2021, respectivament. El parc circulant de vehicles sense etiqueta, que inclou els vehicles que encara estan en moratòria o que ho van estar durant l’any passat, ha passat del 20% del 2017 al 3-4% amb dades de desembre de 2021.

 

Cal ressaltar també que el nombre de vehicles amb etiqueta groga (B) també ha baixat significativament respecte el 2017, ha passat d’un parc circulant de vehicles amb etiqueta groga d’un 47% al 2017 a un 24% a finals del 2021. Per tant, la ZBE ha permès que el 40% dels vehicles més contaminants que circulaven el 2017 ho hagin deixat de fer i representen 609.000 desplaçaments.

 

Descarregar nota de premsa en format PDF

Més informació/font:

La ZBE Rondes BCN permet reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies