Últimes Notícies
Barcelona

24/02/22

Noves mesures per protegir els comerços emblemàtics

  • La “Mesura de govern per a la preservació i la promoció dels establiments comercials emblemàtics a Barcelona 2021-2024” recull un total de 18 mesures per tal de preservar, promocionar i donar competitivitat als establiments emblemàtics
  • Es plantegen canvis legislatius per declarar les activitats d’aquests locals patrimoni cultural immaterial i fer obligatori que les persones propietàries avisin l’Ajuntament de qualsevol canvi en la titularitat o l’activitat
  • Es valorarà l’adquisició de locals emblemàtics per garantir-ne la continuïtat quan la seva pèrdua sigui rellevant per a la ciutat i tindran un tractament especial dins les polítiques municipals d’adquisició de locals comercials

 

L’Ajuntament de Barcelona impulsa tot un seguit de mesures per protegir els comerços emblemàtics, tal i com es recull a la “Mesura de govern per a la preservació i la promoció dels establiments comercials emblemàtics a Barcelona 2021-2024”, que es presentarà al Consell Plenari Municipal del proper divendres. En total, són 18 mesures que responen a tres línies d’actuació: preservació, promoció i competitivitat.

Aquest conjunt de propostes vol oferir nous marcs de possibilitats per gestionar el futur del comerç emblemàtic i vetllar per la seva sostenibilitat, conciliant el màxim possible tots els elements en joc i promovent el màxim retorn social possible de l’activitat econòmica. La voluntat és la de convertir el comerç emblemàtic en palanca de canvi per projectar al món la singularitat i la riquesa del teixit comercial de Barcelona, un model basat en el comerç de proximitat que afavoreix la convivència i la cohesió social als barris de la ciutat.

Els objectius de la Mesura de govern són:

• Impulsar la preservació i la promoció dels comerços emblemàtics de què disposa la ciutat com a símbol i expressió de la identitat de Barcelona.

• Posicionar Barcelona com a referent de ciutat que preserva el seu comerç emblemàtic i establir el full de ruta per a l’elaboració de polítiques locals amb i per als establiments emblemàtics de la ciutat de caire jurídic, de dinamització comercial i de promoció.

• Articular mitjans i eines que ens permetin conèixer la situació dels establiments emblemàtics de forma objectiva, sistemàtica i rigorosa al servei del sector i de les polítiques municipals.

• Fer partícips els establiments emblemàtics de les polítiques municipals envers el comerç de proximitat per tal de garantir-ne la competitivitat. Tot avançant en la professionalització del sector a través de la formació, avançant en la digitalització com a nova via de negocis i com a eina d’innovació en la gestió, i oferint assessorament jurídic i legal acompanyant-los en la gestió de la seva activitat econòmica.

 

Preservació dels establiments emblemàtics

Pel que fa a la línia estratègica de preservació, cal tenir en compte que és necessari que la Generalitat de Catalunya desplegui les seves competències en la matèria per tal que l’Ajuntament pugui disposar de més instruments i recursos. Tot i això, l’Ajuntament està creant de la mà del sector, accions de protecció d’aquests comerços amb les eines amb les que compta actualment.

Les principals mesures d’aquesta línia d’actuació són la creació d’eines que permetin a l’Ajuntament acompanyar millor els comerços quan hi hagi canvis de titularitat o d’ús, com pot ser la modificació de l’article 21 de la Llei de Patrimoni cultural per obligar les persones titulars d’aquests establiments a comunicar amb antelació els canvis de titularitat o d’ús i la creació d’un protocol intern del consistori per actuar en aquests casos.

 

Promoció dels comerços emblemàtics

Pel que fa a la promoció d’aquests espais, la voluntat és que aquests locals esdevinguin actius comercials de la ciutat. Per aconseguir-ho, es plantegen accions adreçades a generar i enfortir el sentiment d’identitat per fer que la ciutadania valori adequadament aquest fet diferencial que té Barcelona respecte a d’altres ciutats.

 

Fer d’aquests establiments espais competitius

Aquest tipus d’establiments, igual que passa amb els de proximitat, necessiten eines per enfortir-se i ser prou competitius comercialment. Per això, és imprescindible la màxima professionalització possible de les persones que en són titulars, la seva digitalització i l’assessorament professionalitzat.

Per aquest motiu, es garanteix la participació dels comerços emblemàtics en els programes de suport al comerç de proximitat. Del 2016 al 2021 el 46% dels emblemàtics van fer activitat formativa. Es garanteix la participació efectiva del comerç emblemàtic en els programes municipals de digitalització del comerç, subvencions, BCNMarketplace…

Més informació / font

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies