Últimes Notícies
Barcelona

19/02/22

Contenidors més baixos per millorar la visibilitat i adaptables a la morfologia de cada barri

  • El nou contracte de neteja i recollida de residus preveu també una nova distribució dels contenidors que afavoreix la separació de residus, amb més contenidors de selectiva agrupats
  • Els nous vehicles de recollida de residus, més sostenibles i menys sorollosos, incorporen més tecnologia per una millor governança i informació per a la ciutadania 

El desplegament del nou contracte de neteja i recollida de residus de Barcelona, que s’iniciarà el pròxim 7 de març, fa un salt qualitatiu i quantitatiu en l’estratègia Residu Zero per establir  un model de recollida de residus a la ciutat encaminat cap a sistemes que fomenten la recollida selectiva i aposten per reduir la generació de residus.

Amb aquest objectiu s’introdueixen una sèrie de canvis en el model de recollida selectiva, entre els quals hi ha:

  • Simplificació del model de separació dels materials que van al contenidor groc, s’hi podran dipositar elements de plàstic o metall, independentment si són envasos o altres materials. Aquet canvi afavoreix la recuperació i transformació de materials, base de l’economia circular.
  • Nous models i sistemes de recollida adaptats a les realitats urbanístiques de la ciutat, sobretot per millorar la recollida selectiva en espais com per exemple els nuclis històrics dels barris, carrers estrets, plataformes úniques, etc.
  • Nou disseny dels contenidors, més flexibles i adaptats al territori.

Pel que fa als canvis en el model de contenidor s’ha previst un disseny més flexible i adaptat a les necessitats i als canvis que viu la ciutat. En primer lloc seran contenidors més baixos per millorar la visibilitat dels vianants i per tant un guany en seguretat. També tindran diferents mides per adaptar-se a les necessitats de cada territori i, per últim, tindran boques calibrades al residu que s’hi llença. A més, els contenidors d’orgànica estaran preparats per introduir sistemes d’identificació d’usuaris i altres mecanismes associats a l’obertura i tancament de les tapes per acompanyar el procés de canvi cap a sistemes individualitzats de recollida a Barcelona.

L’altra novetat pel que fa als contenidors és la nova distribució. S’augmenta en un 25% els contenidors de selectiva per afavorir la correcta separació de residus. A més, també es canvia l’agrupació dels contenidors. Els d’orgànica estaran situats amb els contenidors de selectiva, és a dir, amb els de paper i cartró, plàstic i vidre i, per tant, deixarà d’estar, en la mesura del possible segons la zona, amb els contenidors de la fracció rebuig. La nova agrupació de contenidors també permet optimitzar i alliberar espai públic. En aquest sentit a finals de l’any passat ja es va fer una prova pilot de nova distribució de contenidors a Fort Pienc i la Dreta de l’Eixample i el resultat va ser un augment de la recollida selectiva.

 

Millora de la flota de vehicles

Per primera vegada, el nou contracte prima el compromís de Barcelona per lluitar contra l’emergència climàtica amb una forta aposta pel vehicle elèctric, en total se’n disposarà més de 850 . Així doncs, la nova flota de vehicles i maquinària suposarà:

  • Una millora pel que fa a la qualitat de l’aire, amb vehicles menys contaminants i priorització del vehicle elèctric, que suposarà passar d’un 20% a un 66% de vehicles elèctrics.
  • Més confort acústic gràcies a l’electrificació de la flota i equips insonoritzats per disminuir els nivells de soroll del servei.

Els nous vehicles de recollida de residus incorporen també nous elements tecnològics que permeten fer un millor seguiment i control de tot el procés. Per tant, es disposarà de més i millor informació per poder prendre decisions i optimitzar el servei a cada territori.

També cal tenir en compte les millores en seguretat. La flota de vehicles incorpora un sistema tecnològic d’ajuda a la conducció. Aquest sistema, mitjançant uns senyals audiovisuals, alerta la persona que condueix de situacions de risc durant la circulació, com per exemple la possible col·lisió per la presència de vianants, ciclistes o motocicletes que es puguin trobar en les zones d’angle mort de visió del vehicle, tant les zones laterals com les frontals. Amb aquests sistemes s’aconsegueix millorar la seguretat viària i reduir la sinistralitat.

 

Nova governança amb veïns i veïnes

Els veïnat i el teixit comercial són l’alma mater dels barris de la ciutat i per tant, a través de la innovació tecnològica del nou contracte, intervindran en el seguiment i presa de decisions tant dels serveis de neteja com de la recollida de residus.

Amb el nou contracte es desenvoluparà una nova webapp perquè la ciutadania conegui els detalls del servei de neteja i recollida de residus al seu barri i així possibilitar el retorn de la ciutadania pel que fa a aquests serveis amb la voluntat de millora constant. Durant els pròxims anys, està previst que aquesta nova eina inclogui un espai personal per a la ciutadania per poder desenvolupar eines per fomentar la recollida selectiva.

A més es fa una aposta pel desplegament de les comissions de seguiment barri a barri, un espai conjunt entre el veïnat, els districtes i l’àrea de neteja i recollida de residus per compartir el funcionament, l’evolució del servei, possibles mancances, propostes de millora, etc. De fet, en aquest sentit, durant el 2020 ja es van iniciar Plans Comunitaris en 6 barris de la ciutat: Trinitat Vella, Sant Andreu del Palomar, la Sagrera, Ciutat Meridiana, Canyelles i Roquetes. En aquests territoris s’ha pogut analitzar i debatre solucions per millorar la neteja viaria. Entre altres solucions, a partir d’aquests plans comunitaris s’han establert millores en la neteja de taques a terra, neteja de contenidors i entorns o canvis d’ubicació dels contenidors. Aquests espais s’han ampliat el 2021 i aquest 2022 s’estenen a tots els barris de la ciutat sota el marc del Pla Cuidem Barcelona.

La introducció de més elements tecnològics en la gestió del servei permetrà millorar l’operativa, atendre les necessitats del servei i la resolució de les incidències. D’altra banda, tots els serveis tindran un sistema de control automatitzat que permetrà augmentar i garantir un control del servei, d’una banda, i, de l’altra, obtenir un seguit de dades associades al funcionament que permetin la introducció de les millores necessàries durant tot el contracte.

D’altra banda, també per a la millora del servei i sobretot per fomentar la coresponsabilitat ciutadana, el nou contracte preveu un equip de 40 informadors i informadores que estaran de forma permanent en diferents punts de la ciutat i que desenvoluparan la seva tasca dirigida tant a la ciutadania com als comerços. Aquests nous equips se sumen als informadors que fan les diferents campanyes específiques durant l’any.

 

Compliment dels objectius europeus sobre recollida selectiva

Cada habitant a la ciutat de Barcelona genera uns 500 quilos de residus l’any i d’aquests només se’n recicla al voltant del 38%, un índex de recollida selectiva que fa anys està estancat a la ciutat. Actualment dues terceres parts del residus plàstics que es generen van al contenidor de rebuig i només es recicla un terç del residu orgànic. Cal tenir en compte que el 90% del residu que es genera és podria reciclar i reutilitzar.

Per tant, per assolir els objectius que marca la Directiva europea 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell Europeu, que obliga a assolir un índex de selectiva del 55% al 2025, cal fomentar models de gestió que afavoreixin la correcta separació dels residus.

Són precisament les ciutats les que han d’assumir els reptes de l’emergència climàtica, perquè són responsables del 80% de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i consumeixen el 75% dels recursos naturals del planeta. A Barcelona, la gestió i el tractament dels residus representa el 10% de les emissions de GEH que s’emeten.

També cal tenir en compte els costos que suposa el tractament de la fracció rebuig, que és de 205 euros per tona de residus. En canvi la fracció orgànica té un cost de 124 euros per tona i el tractament de paper i vidre és d’aproximadament 45 euros la tona, més de quatre vegades inferior que el tractament del rebuig.

 

El nou contracte de neteja i recollida de residus

El desplegament del nou contracte de neteja s’iniciarà la segona setmana del mes de març i continuarà durant bona part d’aquest any en diferents fases.

A partir del 7 de març s’implementarà en els primers cinc districtes, Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí. Aquest desplegament es farà de forma gradual durant les setmanes següents incorporant el nou personal i tots els vehicles i serveis. A partir del mes de setembre la implementació es farà a la resta de la ciutat, als districtes de Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià – Sant Gervasi, Horta-Guinardó i Nou Barris.

El desplegament del nou contracte és un dels punts més importants de l’execució del Pla Cuidem Barcelona de manteniment integral de l’espai públic i alhora, el contracte més gran del consistori amb una inversió de 2.300 milions d’euros per als pròxims 8 anys. A més, suposa un salt qualitatiu i quantitatiu de la neteja a Barcelona: més neteja viària adaptada a la casuística i morfologia de cada barri, més personal, més tecnologia per al control i la governança del servei i uns vehicles més sostenibles. És a dir, un contracte de neteja adaptat a les noves necessitats de la ciutat del segle XXI i que situa Barcelona com a líder en la despesa en neteja viària fins a 122 euros per any i habitant.

Per poder fer front a aquesta adaptació del servei, el nou contracte preveu un increment del 10% dels recursos humans fins arribar a les 4.400 persones. Això vol dir que s’incorporaran al servei un total de 400 nous operaris i operàries, dels quals més de la meitat s’incorporaran als equips de neteja viària.

Més informació/font

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies