Últimes Notícies
Barcelona

02/12/20

La regidora Rosa Alarcon presenta el Pla de Mobilitat Urbana 2024

  • La regidora socialista ha presentat a les entitats del Pacte per la Mobilitat la proposta definitiva del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024. El document s’ha treballat amb una trentena d’entitats i grups polítics en una clara aposta per fomentar la màxima participació i diàleg en relació a les polítiques de mobilitat del futur
  • El Pla es fixa com a objectiu que al 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta, assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles
  • Per aconseguir-ho, es concreten 60 línies d’actuació i més de 300 mesures per afavorir els desplaçaments amb modes sostenibles, reduir els moviments ineficients o contaminants i regular i millorar la mobilitat essencial. El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i posa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície
  • Destaquen 32 nous km de carrers per vianants, infraestructures de mobilitat vertical, 67 nous km de carrils bus, la reordenació dels autobusos supramunicipals, l’estudi de les microparades de taxi, l’augment del 40% de la xarxa de carril bici, un pla d’aparcaments segurs per bicis o la implantació de la velocitat 30 a tota la ciutat

El Govern Municipal ha presentat la proposta definitiva del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 a les entitats que integren el Pacte per la Mobilitat. El document final s’ha elaborat després de debatre la proposta inicial amb el conjunt d’associacions que formen part del pacte i altres entitats de la ciutat, a més dels partits del consistori. L’Ajuntament de Barcelona aposta per la participació i diàleg amb la voluntat d’incorporar en la mesura del possible els màxims suggeriments al pla. En total s’han dut a terme més de 30 reunions que s’han concretat en més de 70 hores de treball conjunt.

Entre la trentena d’ entitats amb les quals s’ha debatut el document s’hi inclouen les següents: FAVB, PTP, Catalunya Camina, BACC, RACC, Anesdor, Gremi del Motor, Transcalit, Fecav, Socialcar, UGTm CCOO, Foment del Treball, Pimec, Barcelona Global, Barcelona Oberta, Barcelona Comerç, Consell de Gremis o Gremi de la Restauració, entre d’altres. L’objectiu és que Barcelona compti amb un full de ruta en matèria de mobilitat pel 2024 avalat pel màxim consens possible.

La proposta que avui es presenta s’haurà de portar a votació a la propera Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per a la seva aprovació inicial. Si supera el tràmit s’obrirà un període d’al·legacions i, posteriorment, el pla s’haurà d’aprovar definitivament al plenari del Consell Municipal.

El Pla de Mobilitat Urbana 2024 es marca quatre reptes principals que passen per oferir respostes en l’àmbit de les necessitats de mobilitat de les persones i les mercaderies: garantir el dret a la mobilitat; vetllar per la salut i la seguretat de les persones; contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial; i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire. El pla actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024:

  • Desplaçaments a peu: passar del 34,35% al 35,27% de quota modal.
  • Desplaçaments en transport públic: passar del 37,33% al 41,25% de quota modal.
  • Desplaçaments en bicicleta: passar del 2,28% al 5% de quota modal.
  • Desplaçaments en vehicle privat: passar del 26,04% quota modal al 18,48%.

Així el PMU aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%). Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta,  assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles.

Per aconseguir-ho es concreten un total de 60 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:

  • Afavorir els desplaçaments amb modes sostenibles.
  • Reduir els desplaçaments ineficients o contaminants.
  • Regular i millorar l’eficiència de la mobilitat essencial.

Aquestes 60 línies d’actuació es divideixen en: 9 línies d’actuació fer fomentar la mobilitat a peu (56 mesures); 16 línies d’actuació en l’àmbit del transport públic (105 mesures); 7 línies d’actuació en relació a la mobilitat en bicicleta i vehicles de mobilitat personal (50 mesures);  8 línies d’actuació en el camp de la distribució urbana de mercaderies (33 mesures); 13 línies d’actuació en l’àmbit del transport privat (67 mesures); i, finalment, 7 línies d’actuació en el terreny de l’smart mobility (29 mesures). El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i posa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície

Entre les accions destaquen:

  • En l’àmbit dels vianants: eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici en voreres; augmentar amb 32 km els carrers per a vianants; millorar la vigilància i control de la disciplina a les voreres; instal·lar ascensors i escales mecàniques accessibles a l’espai públic; eliminar tots els obstacles en els espais destinats a vianants (pals, armaris, etc.); restringir i reduir la mobilitat rodada als entorns dels centres escolars, almenys en els horaris d’entrada i sortida.
  • En l’àmbit del transport públic: millorar l’eficiència de la xarxa de bus, racionalitzant els recursos en base a la demanda de cada línia i revisant trajectes; analitzar la xarxa de cap de setmana per donar un millor servei al client en base als seus moviments; incrementar 67 nous km de carril bus; elaborar una proposta d’ordenació d’autobusos supramunicipals i de creació d’estacions d’autobusos; impulsar Park&Ride amb connexió al transport públic en origen; analitzar la transformació de les línies de bus de barri a bus a demanda; completar línies senceres amb busos zero-emissions; implantar el pla de millora de l’oferta de metro millorant la freqüència de pas;  prioritzar i impulsar actuacions crítiques del pla de rodalies; desenvolupar una app pública del taxi; estudiar el sistema de microparades de forma generalitzada.
  • En l’àmbit de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal: incrementar la xarxa actual de carrils bici en un 40%; incloure un carril <30 km/h als carrers de tres o més carrils de circulació, per fomentar la compatibilitat amb la bici; estudiar l’ampliació del nombre de bicicletes elèctriques del Bicing en funció de la demanda; desenvolupar el pla estratègic d’aparcament segur de bicicleta a la ciutat.
  • En l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies (DUM): estudiar la modulació del temps d’estacionament a l’ÀreaDum en funció del tipus d’activitat de distribució que es realitzi; impulsar la implantació de microplataformes logístiques de distribució d’última milla com a mínim una a cada districte de la ciutat;  promoure la càrrega i descàrrega nocturna amb vehicles silenciosos; potenciar el sistema de consignes o Click&Collect (alternatives per reduir els lliuraments a domicili); estudiar i promoure mesures tarifàries i/o fiscals per reduir l’impacte ambiental de la DUM (“taxa d’última milla”, “taxa e-commerce”); analitzar la sinistralitat en l’àmbit DUM i promoure mesures per minimitzar-la.
  • En l’àmbit del vehicle privat:  intensificar les actuacions sobre les zones de concentració i punts de risc de sinistres; implantar la velocitat de 30 km/h a tota la ciutat, excepte a les vies de connectivitat, fomentar i prioritzar l’ús de vehicles més sostenibles i menys sorollosos, preferentment elèctrics i alternativament GLP o GNC; assolir un 80% de la flota municipal elèctrica el 2024;  incrementar els punts de recàrrega per vehicles elèctrics (60 punts de recàrrega ràpida);  desenvolupar i implementar l’Estratègia d’Aparcament de la ciutat; estendre la regulació de l’AREA a tota la ciutat fins assolir el 90% de les places regulades en calçada; potenciar una xarxa d’aparcaments amb serveis a la mobilitat més diversificats (bicicletes, motos, DUM, vehicle elèctric i vehicle compartit).
  • En l’àmbit de les noves tecnologies: estendre els serveis de vehicles compartits a l’àmbit metropolità. (turismes, motos i bicicletes), amb la respectiva ampliació de llicències; implementar la incorporació de sistemes automàtics de control de la indisciplina viària (Ex: radar, radar pedagògic, radars de tram, foto-vermell, càmeres, etc.); introduir la vídeo-denúncia als busos per tal d’identificar i multar als vehicles que facin infraccions a les parades i als carrils bus.

Atesa l’excepcionalitat que s’està vivint amb la COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona farà una revisió d’aquí un any de la situació de la mobilitat a la ciutat per tal d’avaluar si cal ajustar les mesures. El document complet es pot consultar aquí.

Totes les actuacions contemplades en aquest PMU, a desenvolupar pel conjunt d’administracions implicades, tenen un cost de 7.163M€.

Font: Ajuntament de Barcelona

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies