Últimes Notícies
Barcelona

02/07/20

Impulsem més mesures per transformar l’espai públic i fomentar els desplaçaments a peu i la mobilitat sostenible a Barcelona

  • Davant la finalització de les restriccions de la mobilitat generades per l’emergència sanitària i la recuperació de les activitats, especialment a partir de setembre, el Govern municipal ampliarà les mesures realitzades fins ara amb noves intervencions
  • L’objectiu és transformar progressivament l’espai públic per convertir Barcelona en una ciutat més saludable, més humana i de distàncies curtes, tornant a encaminar la mobilitat cap a modes més sostenibles i segurs com l’anar a peu, en transport públic o en bicicleta
  • El ventall d’actuacions inclou l’ampliació de voreres a Ronda Universitat i Pelai; 7 intervencions de millora de carrils bus, sumant nous trams de doble carril a la Diagonal i Gran Via; i dos nous corredors bici, un d’ells al carrer Aragó
  • Es recuperaran la major part dels talls viaris del període d’emergència, consolidant les restriccions a 34 vies secundàries i incorporant definitivament al programa “Obrim Carrers” la Via Laietana, la carretera de Sants-Creu Coberta i el passeig de Sant Joan-Pi i Margall, que es tancaran al trànsit cada cap de setmana, la propera tardor

L’Ajuntament de Barcelona treballa per transformar l’espai públic amb l’objectiu de convertir Barcelona en una ciutat més saludable, més humana i de distàncies curtes. Ho fa posant en primer pla a les persones i duent a terme actuacions per encaminar la mobilitat cap als modes més sostenibles, saludables i segurs com és l’anar a peu, en transport públic o en bicicleta.

L’emergència sanitària de la COVID-19 ha provocat que durant l’aplicació del Reial Decret d’Estat d’Alarma s’hagi registrat una mobilitat extraordinària i anòmala, amb reduccions que han arribat al -80% en el volum del trànsit privat i al -95% en els desplaçaments en transport públic. Amb les successives fases de la desescalada, els desplaçaments de la ciutadania s’han anat recuperant. No obstant, es continua mantenint el canvi en el repartiment modal registrat durant el període de confinament, amb més desplaçaments en vehicle privat que en transport públic, observant-se una recuperació més ràpida dels modes individuals motoritzats que dels col·lectius.

Per evitar que es consolidi aquest traspàs de desplaçaments cap al vehicle privat i alhora garantir la màxima seguretat de la ciutadania, l’Ajuntament de Barcelona ja ha executat un primer conjunt d’actuacions immediates i d’urgència. Han permès sumar 30.000 m2 pels vianants amb pacificacions, tancaments al trànsit en laterals d’avingudes i ampliacions tàctiques de voreres; 21 nous quilòmetres de corredors bici; 17 actuacions de millora als carrils bus; itineraris segurs a partir del tall de trànsit diari de 60 vies secundàries de la ciutat; voreres alliberades de l’estacionament de motos; i 347.100m2 de grans avingudes i 376Ha a Montjuic lliures del pas de vehicles a motor durant els caps de setmana.

A dia d’avui, amb la finalització de les restriccions de la mobilitat generades per l’emergència sanitària i la recuperació de les activitats, especialment les que tindran lloc a partir de setembre amb el nou començament de les activitats laborals a ple rendiment i el curs acadèmic, el Govern municipal considera necessari ampliar les mesures realitzades amb altres intervencions que continuïn la transformació de la ciutat cap a un model més sostenible i segur amb un espai públic on les persones i no els cotxes, siguin les protagonistes.

Són actuacions noves, però coherents amb el model de ciutat ja iniciat abans de la crisi sanitària i amb els objectius fixats en la Declaració d’Emergència Climàtica i el Pla de Mobilitat Urbana (PMU). I que contribuiran a la lluita contra la contaminació i a fer de l’espai públic un lloc segur i saludable que dona vida al barri i dinamitza el comerç.

Per aquest motiu, el Govern municipal ha acordat, per una banda, consolidar i millorar les mesures de pacificació i ampliació de voreres, les millores de carrils bus implantades fins ara i la creació de corredors bici, reforçant la seguretat i la senyalització. I alhora, ha dissenyat un nou paquet d’actuacions basades en els eixos següents:

  • Fomentar els desplaçaments a peu
  • Implementar mesures de millora al transport públic
  • Fomentar els desplaçaments en bicicleta

El ventall d’actuacions, que es volen dur a terme el proper mes d’octubre, inclou l’ampliació de voreres en determinats punts del centre de la ciutat, l’enfortiment de la xarxa de corredors bici i millores en la infraestructura de carrils bus. L’objectiu principal serà fomentar els desplaçaments a peu, en transport públic i amb bicicleta, i garantir la salut pública i que la població pugui retornar a les seves activitats de manera eficaç, segura i saludable. En total, està previst invertir-hi 2,17 milions d’euros (IVA inclòs).

 

Més espais per a vianants per fomentar l’anar a peu

S’habilitaran 2.850 m2 nous per a vianants a través de dues actuacions d’ampliació de voreres amb intervencions tàctiques.

  • Ronda Universitat: ampliació tàctica de les dues voreres.
  • Carrer de Pelai (entre ronda Universitat i plaça de Catalunya): ampliació tàctica de la vorera mar.

 

Millores dels carrils bus

L’Ajuntament farà 7 actuacions per millorar la xarxa de carrils bus de la ciutat i l’accés a estacions. En concret, són intervencions en 4 carrils i als accessos a 3 estacions.

  • Av/Esplugues: creació d’un nou carril bus d’entrada a la ciutat per l’av. d’Esplugues substituint un carril de circulació.
  • Av/Diagonal (Pius XII a Zona Universitària): creació d’un segon carril bus de sortida de la ciutat substituint un carril de circulació, que a més permeti que els busos sense parades puguin avançar els que estan parats, deixant així aquest accés de la ciutat a la B-23 amb dos carrils bus en cada sentit, equilibrant l’entrada i la sortida.
  • Av/Diagonal (Francesc Macià-Aragó): ampliació dels carrils bus en tots dos sentits, insuficients ara en amplada, per garantir la correcta circulació dels autobusos. S’eliminarà un carril de circulació en sentit Besòs.
  • Gran Via (Pg. Gràcia-Marina): creació d’un segon carril bus al tronc central en direcció Besòs en coherència amb els dos carrils bus que precedeixen aquest tram des de la plaça d’Espanya fins al carrer de Balmes. S’eliminarà un carril de circulació en sentit Besòs.
  • Accessos a Estació de Sants: millores als accessos a l’estació, per augmentar la seguretat del vianant.
  • Accessos a Estació del Nord: millora de les condicions de regulació de la sortida dels busos de l’estació per augmentar la seguretat del vianant i permetre reduir el trajecte dels autobusos per dins del barri, sortint directament al carrer Sardenya.
  • Accés a Estació Sant Andreu Arenal: creació d’un carril a la Meridiana d’entrada a la ciutat que permeti una incorporació directa a l’estació d’autobusos de Sant Andreu Arenal per reduir els recorreguts innecessaris per arribar a l’estació.

 

Nous corredors per a bicicletes

Es faran actuacions que se sumaran als nous eixos i carrils ja implementats fins ara per millorar la infraestructura ciclista de la ciutat i fomentar encara més la mobilitat amb bicicleta. Aquest paquet de mesures preveu crear dos eixos nous. En total, se sumaran 8 quilòmetres a la xarxa de corredors bici.

  • C/Aragó (entre av/Meridiana i c/Tarragona): es crearà un nou carril bici unidireccional a la banda mar, substituint un carril de circulació. Seran 4,8 quilòmetres nous que permetran travessar tot l’Eixample.
  • Passeig de la Zona Franca (entre la plaça Cerdà i Motors): s’habilitaran nous corredors bici unidireccionals en tots dos costats, amb un total de 3,2 quilòmetres nous (1,6 per sentit).

 

Més informació: Nota de Premsa de l’Ajuntament de Barcelona

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies