Últimes Notícies
Barcelona

20/11/19

El metro de Barcelona tindrà 42 trens connectats, accessibles, intel·ligents i sostenibles

El 20 de novembre ha tingut lloc, a l’estand de TMB a l’Smart Mobility Congress, la presentació del projecte de trens d’alta eficiència i tecnologia avançada que Alstom subministrarà a TMB per substituir els 42 trens més antics de la flota, els de les sèries 3000 i 4000, que circulen per les línies 1 i 3. Hi han intervingut per part de TMB la presidenta, Rosa Alarcón, i el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i per part d’Alstom el president i conseller delegat a Espanya, Antonio Moreno, i el director de la fàbrica de Santa Perpètua, Miguel Ángel Martín.

El subministrament dels 42 trens, de cinc cotxes cadascun, va ser adjudicat per concurs públic a Alstom, que els lliurarà en el termini de dos anys i mig. N’hi haurà 18 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i aniran a la L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a la L1. Es construiran d’acord amb les característiques de qualitat i sostenibilitat que TMB ha requerit: estructura lleugera, baix consum energètic, altes taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment.

Rosa Alarcón: compromís amb el transport públic

Rosa Alarcón ha destacat “el compromís de les administracions pel reforç del transport públic com a eina de la lluita contra el canvi climàtic, en el moment en què està a punt d’entrar en vigor la zona de baixes emissions Rondes BCN”, el primer de gener del 2020. La presidenta de TMB, i també regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, ha subratllat també que aquest reforç es fa “de la mà de la indústria catalana i amb una important creació de llocs de treball de qualitat”, en referència a la càrrega de treball que la comanda de TMB suposa per al centre industrial d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda.

Com ha destacat el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, la comanda dels nous trens 7000 i 8000 és “la més important de la història de TMB” en quantitat i en import, 268 milions d’euros, una inversió que es finança amb crèdits a llarg termini acordats amb el Banc Europeu d’Inversions i altres bancs públics i privats.

El disseny dels nous trens respon “a les necessitats de Barcelona” i posa sempre “en el centre el passatger”, ha explicat Antonio Moreno en nom d’Alstom. Els criteris de confort i d’accessibilitat han estat prioritaris en la definició dels espais i les funcionalitats. Per a la part tècnica, preval l’exigència de sostenibilitat, en què el fabricant ha fet un esforç per reduir el pes i el consum, per raons d’estalvi energètic i econòmic, entre d’altres mesures, i per la selecció de materials, en què s’han seguit criteris més estrictes que els normatius. Així, al finalitzar la vida útil dels combois, es preveu que el 96% dels components seran reciclables.

Respecte dels trens actuals, els nous es distingiran per la facilitat d’accés, la il·luminació (100% de leds), l’ergonomia de l’interiorisme, els sistemes d’informació en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils (una comoditat que ara es troba únicament a la línia 2).

Per potenciar l’accessibilitat, s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB i la supervisió de la Fundació ONCE. El resultat és que, a més dels avisadors lluminosos i sonors ja coneguts, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.

Manteniment predictiu

El director de la fàbrica de Santa Perpètua, Miguel Ángel Martín, ha donat altres detalls sobre els futurs trens de les línies 1 i 3, com ara els que fan referència a la fiabilitat, “perquè superin els estàndards de TMB, que ja són molt elevats”. Així, se’ls aplicarà la filosofia del manteniment predictiu, en què les operacions que comporten immobilitzar els combois es fan només quan són necessàries, a partir de l’anàlisi de les nombroses dades que els sensors registren, per avançar-se a les fallades. Per reduir els temps d’aturada en cas d’avaria, molts elements seran de tipus modular, per poder-los reemplaçar ràpidament al taller.

Seguint la línia del tren digital, que TMB desenvolupa des de fa un temps, els nous combois 7000 i 8000 transmetran dades en temps real sobre l’estat dels seus sistemes i estaran equipats amb telecomandaments d’última generació que permetran fer-ne un seguiment des del centre de control.

Font: Ajuntament de Barcelona

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies