Últimes Notícies
Barcelona

05/07/21

El bus turístic incorpora millores en el servei i nous punts d’interès per descentralitzar les visites

  • La nova oferta de bus turístic ajudarà a presentar als visitants espais no tradicionalment vinculats amb el turisme, reforçant el vincle amb l’àmbit cultural, creatiu i esportiu. Àrees com l’entorn de Glòries, Sant Antoni i Poble Nou guanyaran pes en els recorreguts de les línies
  • Es reduirà la freqüència de pas del busos per garantir un nivell d’ocupació més elevat i una menor pressió a l’espai públic, sobretot als entorns de Plaça Catalunya. També s’ha treballat per evitar el solapament de línies i parades, especialment en àrees de gran afluència turística, i millorar la intermodalitat amb el transport públic
  • Les millores, que s’introduiran gradualment en els propers mesos, busquen optimitzar la prestació del servei per aconseguir una major eficiència, garantint la qualitat, la rendibilitat econòmica i minimitzant l’impacte en termes de mobilitat, millorant alhora la satisfacció de les persones usuàries del servei

 

Barcelona ha planificat millores en el servei de bus turístic de la ciutat per descentralitzar-ne l’oferta, proposar nous punts d’interès als visitants, i descongestionar el centre i els espais de major afluència. Amb aquesta finalitat, les diverses administracions, operadors i organismes implicats en la gestió d’aquest servei –Ajuntament, TMB, AMB i Turisme de Barcelona, amb el suport de Barcelona Regional– han treballat durant aquests mesos en què la pandèmia l’ha mantingut aturat, per introduir-hi diverses millores i optimitzar el servei actual, contribuint a assolir els objectius fixats per la ciutat, tant pel que fa al model turístic com al model de mobilitat.

El servei de bus turístic: nou instrument de gestió del turisme i de la mobilitat sostenible de la ciutat

La nova proposta, que s’anirà desplegant durant els propers mesos, concep aquest servei com un instrument més de gestió del turisme, que busca una diversificació dels punts d’interès i una ampliació territorial. L’objectiu és que el bus turístic, més enllà de ser un mitjà de desplaçament per a famílies i petits grups de visitants, una font de recursos per al sistema de transport públic metropolità, o una atracció turística en si mateixa, pugui contribuir a la creació de nous imaginaris per als visitants, exercint de canal de comunicació del relat de ciutat desitjat, alhora que permeti gestionar la mobilitat dels visitants a la ciutat.

En aquest sentit, s’han incorporat com a nous punts d’interès els barris de Sant Antoni, el Poble Nou i l’entorn de la plaça de les Glòries com a nou eix central de la ciutat. Aquesta nova oferta en les rutes contribuirà a reduir la pressió que té actualment la Plaça de Catalunya i el centre històric de la ciutat, un dels objectius prioritaris, que respon també a les línies estratègiques de la Mesura de Govern ‘Creació de nous imaginaris i continguts per millorar la mobilitat i la sostenibilitat turístiques’.

Tant pels seus itineraris com per les tasques de prescripció que realitzen els professionals del servei, el bus turístic ha de permetre enriquir el relat de la ciutat i vincular-lo millor amb la cultura, l’esport, la ciència o les indústries creatives, entre d’altres. Es pretén així que el servei destaqui i promogui les pràctiques turístiques que aporten més retorn social, mediambiental i econòmic.

Amb aquesta finalitat, els informadors a peu de carrer, allà on n’hi hagi, tindran entre les seves funcions la d’incentivar la visita d’aquells indrets on para l’autobús i que tenen menys pressió turística, així com la d’informar de les activitats de la ciutat relacionades amb la cultura, l’esport, la ciència i les indústries creatives. El servei de guiatge que explica els diversos punts d’interès en el transcurs de la ruta seguirà els criteris fixats per l’Estratègia de Màrqueting de la Destinació Barcelona.

Optimitzar la prestació del servei per aconseguir la major eficiència ambiental, econòmica i social

També s’han planificat algunes millores en el funcionament del servei per assegurar-ne la màxima eficiència i optimització, preservant la qualitat del servei prestat al visitant, garantint-ne la rendibilitat econòmica i alhora minimitzar el seu impacte en termes de mobilitat, social i ambiental.

En aquest sentit, s’ha acordat adequar la freqüència de pas del bus turístic, reduint-la per garantir un nivell d’ocupació més elevat i una menor pressió a l’espai públic. Així, l’interval de pas de totes les rutes diürnes es situarà entre els 8 i els 25 minuts, segons l’hora, el dia i l’època de l’any.

S’ha previst també una modificació en el sistema tarifari, substituint l’actual tarifa d’1 o 2 dies naturals per una estructura horària de 24h o 48 hores a partir del moment de validació, fet que dota al servei de major competitivitat i afavorint-ne el seu ús per part dels i les visitants.

Aposta per la intermodalitat i millores en la flota de vehicles

Els diversos operadors implicats en la gestió d’aquest servei han volgut fer una aposta també per millorar l’eficiència de les rutes i els punts d’intercanvi entre línies, per tal de fomentar l’ús del transport públic i la intermodalitat dels visitants, apropant les rutes a Sants, Sagrera, Diagonal – Zona Universitària i a l’Estació del Nord, que ha d’esdevenir el nou hub d’autocars discrecionals, per connectar la ciutat amb les rutes turístiques de l’entorn.

D’altra banda, quan el servei faci noves adquisicions o renovacions de vehicles de la flota seran sempre menys contaminants, i en cap cas s’incorporaran nous vehicles 100% dièsel, mentre que es prioritzarà que una proporció progressivament creixent de la flota sigui totalment elèctrica. D’aquesta manera, aquestes renovacions aniran alineades amb l’estratègia de l’AMB, d’ambientalització de les flotes d’autobusos per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l’aire, segons marca el Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU 2019-2024).

Els vehicles continuaran sent de dos pisos, amb el pis superior descobert i l’inferior cobert, a fi de tenir l’opció de desplaçar-se a l’aire lliure o bé viatjar al pis inferior, que estarà dotat de climatització. Els busos garanteixen l’accés de les persones amb mobilitat reduïda, o amb qualsevol altra limitació, en els termes que estableix la normativa vigent d’accessibilitat.

Itineraris i operadors

La gestió del servei de bus turístic, que licita l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), mantindrà com fins ara l’equilibri entre un operador públic i un de privat, i incorporarà als itineraris aquests nous criteris.

Espais com Passeig de Gràcia, Sagrada Família, Colom, Montjuïc o Camp Nou continuaran formant part dels recorreguts, i s’hi sumaran d’altres zones com la Plaça de les Glòries, el Teatre Nacional, Poblenou, l’Arc de Triomf o Sant Antoni.

El servei torna a estar en funcionament, després d’un any

Pendent d’anar introduint progressivament totes aquestes modificacions, el Barcelona Bus Turístic torna a funcionar des d’ahir 2 de juliol, amb les rutes vermella i blava en funcionament. Després de més d’un any d’interrupció a causa de la crisi sanitària, el servei operat per TMB en associació amb Turisme de Barcelona, torna a fer diàriament els seus recorreguts habituals pels principals punts d’interès de la ciutat per oferir el privilegiat punt de vista elevat, des del pis superior dels autobusos descoberts i amb les mesures de seguretat sanitària oportunes, a totes les persones que volen gaudir dels atractius culturals i turístics de Barcelona, amb un transport pràctic i sostenible.

El restabliment del servei coincideix amb el relaxament de les restriccions de la mobilitat interna i internacional, que permet la reactivació de l’activitat turística, cultural i de lleure. Inicialment, els autobusos turístics circularan a partir de les 9 del matí i faran les últimes sortides a les 7 de la tarda, amb intervals de 20-30 minuts. Com en tots els transports públics, és obligatori l’ús de la mascareta facial a bord. Funciona el sistema d’audioguia en 16 idiomes i en cada vehicle hi ha una persona per a la informació i l’atenció als usuaris.

Les rutes vermella i blava són les històriques del Barcelona Bus Turístic i es poden combinar fàcilment, ja que tenen parades comunes per fer intercanvi a l’eix de la Plaça Catalunya i el passeig de Gràcia. La ruta vermella inclou a més parades al Parc de la Ciutadella, la Diagonal, l’Estació de Sants, Montjuïc i el Port Vell, entre d’altres, mentre que la blava és perfecta per visitar la Sagrada Família, Gràcia, el Tibidabo, Pedralbes i el Camp Nou.

Originat el 1987 com un servei específic per proporcionar transport col•lectiu a les persones que volen conèixer la ciutat al seu aire, el Barcelona Bus Turístic ha viscut diferents etapes i evolucions, sempre a partir del bitllet forfet o sistema “puja i baixa”, en què Barcelona ha estat pionera entre les grans ciutats europees. La peculiaritat d’aquest bitllet és que el viatger pot baixar i fer les visites que consideri a l’entorn de cada parada i, a continuació, pot tornar a pujar i reprendre el recorregut, gràcies al pas regular dels vehicles i la bona ubicació de les parades. Això permet que l’usuari pugui planificar l’estada a la ciutat de manera independent i personalitzada, un objectiu que es manté tot i el llarg parèntesi de la pandèmia.

 

Més informació / font: Servei de Premsa de l’Ajuntament de Barcelona

  • Comparteix

Al utilizar nuestros servicios aceptas el uso que hacemos de las cookies